Veelgestelde vragen

Heb je een vraag of wil je meer informatie ontvangen? Dan ben je hier goed. We hebben de vragen die wij het meeste krijgen handig voor je op een rij gezet. Staat je vraag er niet bij? Neem dan een kijkje op onze kennisbank of neem gerust contact met ons op.

Hoe kan ik voor een VvE-complex een reparatieverzoek doorgeven?

Als eigenaar van een woning kun je op verschillende manieren een reparatieverzoek doen.

Heb je een QR code?

Het melden werkt zo:

  • Scan de QR-code met de camera van uw smartphone.
  • Geef aan op het scherm van uw smartphone wat er stuk is.
  • Vul uw contactgegevens in.
  • Ontvang updates via WhatsApp.

Is er nog iets anders stuk? Maak dan een nieuwe melding. Dat is de snelste manier voor ons om uw melding in behandeling te nemen.

QR codes algemene ruimte

Is er iets stuk in de algemene ruimte, zoals een lamp of de lift? Dan kunt u dit ook via de QR-code doorgeven aan VvE Diensten.

Heb je geen QR-code? Dan kan je ons altijd bellen via 088-0023230

Heb je een spoedmelding? Bel ons dan direct via 088-0023230. We zijn 24/7 bereikbaar voor noodsituaties.

Voor het klein dagelijks onderhoud hebben wij van de meeste VvE’s een mandaat tot € 750,- exclusief btw. Gaat de reparatie meer kosten? Dan is er eerst een besluit nodig van het bestuur van de VvE. Voor het klein dagelijks onderhoud hebben de meeste VvE besturen een mandaat van € 3.000,- inclusief btw. Verwacht je dat een reparatie meer gaat kosten? Dan is er eerst een besluit nodig van de Algemene Ledenvergadering van de VvE

Huur je een woning bij de Alliantie?

Dan kun je voor reparatieverzoeken bij de klantenservice van de Alliantie terecht.

Hoe kom ik achter mijn gebruikersnaam en/of wachtwoord voor ‘Mijn VvE’?

De inloggegevens zijn terug te vinden in de mail die je enkele dagen na de overdracht van de woning hebt ontvangen. In het geval dat wij geen e-mailadres hebben gekregen van de notaris, zijn de gegevens alleen per brief toegestuurd naar het huisadres. Ben je alleen het wachtwoord kwijt of vergeten? Vraag deze dan opnieuw aan via het webportaal van uw VvE. Weet je (ook) de gebruikersnaam niet meer? Stuur dan een mailtje naar onze klantenservice. We helpen je graag!

Hoe vraag ik een nieuw naamplaatje aan?

Wij bieden nieuwe eigenaren als welkomstgeschenk op onze kosten een eerste naamplaatje aan. Tot drie maanden nadat je eigenaar bent geworden, kun je gebruik maken van dit aanbod. Klik hier om een mail te sturen naar onze klantenservice met een vermelding van de naam van de VvE, het adres en de gewenste tenaamstelling.

Wijzigingen of nieuwe naamplaatjes zijn voor eigen rekening. We delen graag onze standaard leveranciers per regio, zodat het gemakkelijk is om hetzelfde naamplaatje weer te bestellen. Bij twijfel, neem gerust contact met ons op.

De kosten bedragen circa € 20,- per naamplaatje.

Waar vind ik de stukken en informatie over de komende algemene ledenvergadering van mijn VvE?

Alle informatie over de ledenvergaderingen van de VvE is te vinden op het webportaal van de VvE. Hier vind je de meest actuele gepubliceerde vergaderstukken, agendapunten, de locatie en het tijdstip van de vergadering.

Mijn VvE bijdrage wijzigt / ik ontvang een factuur voor een extra bijdrage aan de VvE, wie heeft dat besloten?

Als de VvE bijdrage wijzigt, dan is dat het gevolg van een besluit door de algemene ledenvergadering van de VvE. Dat besluit is door de bij de vergadering aanwezige eigenaren genomen. Informatie over het genomen besluit vind je terug in de notulen van de algemene ledenvergadering op het webportaal van de VvE.

Wat is het aandeel reservefonds?

VvE-bijdrage

De VvE behartigt, zoals je weet, de gemeenschappelijke belangen van de appartementseigenaren en beheert de gemeenschappelijke delen van het appartementencomplex. Een eigenaar van een appartement betaalt (meestal maandelijks) een VvE-bijdrage om gemeenschappelijke uitgaven te betalen, zoals de opstalverzekering van het gebouw en bijv. de schoonmaak en verlichting van de gezamenlijke ruimten.

Ook wordt van de VvE-bijdrage het groot onderhoud betaald, bijvoorbeeld de vernieuwing van het dak of het schilderwerk. Omdat deze kosten niet elk jaar voorkomen, wordt hiervoor een reservefonds gevormd.

Verplicht reserveren

Iedere VvE is wettelijk verplicht voor het gebouw een reservefonds te hebben. VvE’s moeten jaarlijks een minimumbedrag sparen voor groot onderhoud door storting in het VvE reservefonds, gebaseerd op een (duurzaam)meerjarenonderhoudsplan óf 0,5% van de herbouwwaarde. Omdat iedere appartementseigenaar vanuit de VvE-bijdrage bijdraagt aan het reservefonds, heeft hij ook recht op zijn aandeel in het reservefonds. Het aandeel in het reservefonds van de VvE is afhankelijk van het breukdeel in de VvE. Dit breukdeel kun je vinden in het eigenarenportaal, de splitsingsakte of het splitsingsreglement.

Wist je dat een appartement dat jouw eigendom is en waarin je zelf woont, kwalificeert als jouw eigen woning (box 1) maar dat jouw aandeel in het reservefonds opgenomen wordt bij jouw spaargelden en beleggingsvermogen (box 3)?

De appartementseigenaren moeten hun aandeel in het reservefonds van de VvE als bezitting in box 3 (overige bezittingen) opnemen. Jij bent daarover, als jouw totale box 3-vermogen boven een bepaalde grens komt, inkomstenbelasting verschuldigd. Je geeft niet het totale reservefonds op, maar slechts jouw aandeel daarin.

VvE-vermogen is spaargeld, geen belegging (Bron: NOS.nl)

Woon je in een appartement, heb je een vereniging van eigenaren en heeft die VvE geld op de bank staan? Dan ziet de fiscus jouw aandeel in dat geld als individueel vermogen. En wordt het dus meegeteld met het vermogen waarover je belasting moet betalen. Tot nu toe werd het gezien als een belegging/andere bezitting, waar je meer belasting over moet betalen dan over spaargeld.

Dat verandert nu en meteen ook met terugwerkende kracht over 2023. Het wordt voortaan gezien als spaargeld. Over 2023 gaat de Belastingdienst uit van een rendement van 0,01 procent in plaats van 6,17 procent voor beleggingen/andere bezittingen.

Prettig en gezond wonen met goede ventilatie, wat kan je zelf doen?

Staat je vraag er niet tussen? Lees meer op onze kennisbank

Meer informatie?

Wij helpen je graag verder!